کد خبر: 17794
تاریخ انتشار: سه شنبه 21 اسفند 1397 - 08   12 March 2019
ارسال به دوستان
الف الف

آئین تجلیل از مفاخر علمی و نخبگان شهر دالکی با حضور پدر علم نجوم آماتوری ایران بر گزار شد.

مراسم نکوداشت و تجلیل از مفاخر علمی شهر دالکی با حضور پروفسور احمد دالکی، پدر علم نجوم آماتوری ایران، صبح دوشنبه 20 اسفند ماه ساعت 9:30 در ساختمان شهرداری دالکی برگزار شد

.

به گزارش روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر دالکی :

امام جمعه شهر دالکی عنوان کرد: این جلسه در واقع تجلیل از علم و علم آموزی است.

حجه الاسلام والمسلمین طالبی اظهار داشت: در جامعه اسلامی راه تعالی و رشد باز است و انسان باید این مسیر را طی کند.

وی ادامه داد: در آیات قرآن به کسب علم و معرفت توصیه شده است.امام جمعه دالکی یادآور شد: بسیاری از عزیزان این شهر زحمت کشیده و خدمت رسانی کرده اند که از ایشان تشکر می کنم

دشتی: نخبگان سرمایه های ارزشمند جامعه هستند

بخشدار مرکزی دشتستان ضمن خیرمقدم به حاضرین و فرهیختگان گفت: شهرستان دشتستان همیشه خاستگاه مشاهیر و نخبگان بوده است.

ناهید دشتی با بیان اینکه نخبگان سرمایه های ارزشمند جامعه هستند، گفت: ما نیز باید با برگزاری نکوداشت های این چنینی برای شناساندن این بزرگان به نسل های آینده تلاش کنیم

.

جاودانی: شهر دالکی از قدیم مهد بزرگان علم و فرهنگ و هنر بوده است

شهردار شهر دالکی اظهار داشت: شهر دالکی از قدیم الایام با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی خود مهد بزرگان علم و فرهنگ و هنر بوده و این منطقه بزرگان زیادی را در این حوزه ها تربیت کرده است.

عباس جاودانی افزود: این مفاخر علمی که در مجامع مختلف فعالیت دارند، مایه مباهات و فخر هر جامعه ای هستند.

وی تاکید کرد: این همایش در راستای تجلیل از این بزرگان و مفاخر و همچنین انگیزه بخشیدن به جوانان و تشویق آنان و الگوسازی برای جوانان این مرز و بوم است. 

گرمسیری نژاد: نام دالکی همواره بر تارک استان بوشهر می درخشد

در حاشیه ی این مراسم، شهردار سابق شهر دالکی طی تماس تلفنی ضمن خوشآمدگویی به حاضرین و نخبگان شهر دالکی گفت: دوست داشتم در جمع شما باشم و بار دیگر با شهروندان و نخبگان این شهر دیدار داشته باشم.

سروش گرمسیری نژاد، که در حال حاضر مشاور و مسئول دفتر معاون عمرانی استاندار بوشهر است، اظهار داشت: نام دالکی همواره بر تارک استان بوشهر می درخشد و نخبگان این شهر در جای جای کشور اسلامی ایران منشا خدمات علمی و فرهنگی بوده اند

.

پناه: حضور نخبگان به ما احساس قدرت می دهد

رییس شورای شهر دالکی عنوان کرد: بسیار خوشحالم که میزبان نخبگان شهر دالکی هستیم، به نمایندگی از همه ی ملت ایران باید بگویم که حضور شما نخبگان عزیز به ما احساس قدرت می دهد.

غلامحسین پناه ادامه داد: افتخار می کنیم که شهر دالکی چنین فرزندان نخبه ای را در دامان خود پرورش داده است، امروز دوستان زیادی دعوت بوده اند که متاسفانه به دلیل مسائل کاری نتوانسته اند در این مراسم حضور یابند.

وی تصریح کرد: یکی از خواسته های شهروندان دالکی استقرار بخشداری است که انتظار داریم در این دولت این خواسته به حق مردم شهر دالکی تحقق یابد

.

 معتمد: آشنایی من با پروفسور دالکی مربوط به 30 سال پیش است

نویسنده و روزنامه نگار پیشکسوت دشتستانی با بیان خاطره ای از زمان تحصیل در دانشگاه گفت: آشنایی من با پروفسور دالکی مربوط به 30 سال پیش است و خیلی خوشحالم و برای من مایه افتخار است که در این مراسم حضور دارم.

رضا معتمد تصریح کرد: همه معلمان و اساتید حاضر در این جلسه به گردن ما حق دارند و از آنها درس گرفته ایم، همچنین دوستان دیگری که هر یک به نوعی باعث افتخار هستند

.

پروفسور دالکی: بخشی از علاقه ام به ستاره شناسی مربوط به آسمان قشنگ شهر دالکی است

پروفسور احمد دالکی با بیان بخشی از خاطرات زندگی و تحصیل خود گفت: من متولد شهریور ۱۳۱۵ هستم، آخرین سمت من مدیر کل دفتر مهندسی و همچنین قایم مقام معاون وزیر در امور جنگل و مدیر کل مهندسی محیط زیست بوده ام، من 21 سال خدمت کرده ام و پس از انقلاب نیز به افتخار بازنشستگی نایل شدم.

وی افزود: اما چهره ی من را بیشتر به نجوم و ستاره شناسی می شناسند. در هلند درس تفسیر عکس هوایی و بعد در ناسا درس تفسیر عکسهای ماهواره ای در شناخت منابع زمینی را خواندم. درس تفسیر عکس هوایی در سالهای 42 و 43 در ایران نبود، و من آن را به دانشگاه های کشور وارد کرده و کتاب هم در این باره نوشتم.

پروفسور دالکی با شرح چگونگی وارد شدن به حیطه ستاره شناسی عنوان کرد: بخشی از این علاقه مربوط به آسمان قشنگ شهر دالکی است. آن موقع ماشین نبود و پیکان متولد نشده بود، و برای سفر بین شیراز و بوشهر باید با تانکرهای نفتی مسافرت می کردید. پدرم علاقه زیادی به درخت و باغ و این منطقه گرمسیر داشتند و من هم همراهشان می آمدم. منزلی در اینجا بود که متعلق به عمو و پدر بود و روی پشت بام خوابیدن و به آسمان نگاه کردن و کنجکاو شدن باعث علاقه ی من به ستاره شناسی شد. 

نجوم کاری نیست که بتوان از آن کسب درآمد کرد

پدر علم نجوم آماتوری ایران اظهار داشت: نجوم کاری نیست که بتوان از آن کسب درآمد کرد، بلکه من بخشی از درآمدم را صرف موارد علمی می کنم به این شکل که به کشورهای خارجی می روم و علوم جدید را به اینجا می آورم و چندین رصدخانه هم در کشور ساخته ام.

احمد دالکی خاطرنشان کرد: در دوره ای از من خواسته شد تا رصدخانه بسازم، و من مرکز علوم و ستاره شناسی تهران را با یک رصدخانه بزرگ ساختم که الان نیز فعال است. وی افزود: بعدها پیشنهاد دیگری مبنی بر احداث آسمان نما به من دادند، و بالغ بر بیست کتاب نیز در موضوعات نجوم و تفسیر عکس و جغرافیا تالیف نمودم که در اختیار جویندگان علم قرار گرفته است.

دالکی با اشاره به اینکه من 80 رصدخانه بزرگ دنیا را دیده ام، گفت: صد برنامه تحت عنوان "آسمان شب" را نیز برای صدا و سیما ساختیم. وی با اشاره به جذابیت های علم نجوم اذعان داشت: اگر پا به این حوزه بگداریم و آسمان را ببینیم و به آن علاقمند شویم، آسمان ما را رها نمی کند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر دالکی در پایان از مفاخر و نخبگان شهر دالکی تجلیل صورت گرفت

.

شهرداری دالکی